Lamina magica - Taikalaatta
618-906:
Kiinassa T'ang-dynastian aikana buddhalaisia tekstejä varustetaan joko
käsin maalatuin tai painetuin kuvin.
700-luvun alku: Kiinassa Tun-Huangista löytyneissä teksteissä
on leimattuja Buddhan kuvia. Tämä tapa
siirtyy Japaniin.
764-1590:
Japanissa munkit painavat lähes sata kuvitettua teosta. Kuvat on melkein aina kopioitu kiinalaisista
painokuvista. Munkit Kukai ja Saicho
opiskelevat 800-luvun alussa Kiinassa, mutta heidän töitään ei ole säilynyt.
868:
Kiinalaiset painavat Timanttisutraan otsikkokuvan.
1160:
Kirjuri Eadwine esiintyy kirjan kuvituksessa. Teoksia kopioivan kirjurin esittäminen
kuuluisimpien oppineiden tapaan on poikkeuksellista, mutta osoittaa, kuinka
tärkeitä he ovat tiedon välittymisessä.
1162:
Japanissa varhaisin päivätty leimattu kuva esiintyy tekstissä. Leimattu Buddha - imbutsu painetaan sinetillä
tai leimasimella. Leimattu pagoda on
into. Pagodan sisällä on kirjoitettu tai
painettu merkki, mutta suuren pagodan sisällä neljä merkkiä. Puulaatalla ja tussilla painettu Buddha on
suributsu. Seuraava tunnettu päivätty
leimattu kuva on vuodelta 1170.
1187:
Japanilainen Butsumyo-kyo - Buddhasutran tuhat nimeä sisältää tuhat
Maitreya Buddhan kuvaa. Kolme tuhatta
nimeä käsittää kolme tuhatta kuvaa.
1239:
Japanissa Uenon maakunnassa painetaan Suramgama-sutra - Shuryogon-gyo -
Daibutcho shuryogon-gyo. Se sisältää
varhaisimman tunnetun painetun kuvituksen, joka on suunniteltu painettua
tekstiä varten. Kuvitus on kiinalaisesta
kappaleesta.
1383:
Japanissa Narassa painetaan Daihannya-haramitta-kyo. Siinä on otsikkokuva, joka esittää
kiinalaista munkkia Hsüan-tsang tapaamassa Buddhaa vastaanottaakseen Tripitakan
eli buddhalaisen kaanonin. Munkki käänsi
buddhalaiset kirjoitukset sanskritista.
Buddhalainen teos Bussetsu-daiho-bumo-onju-gyo sisältää 20 kuvaa, joista
12 on kokosivun kuvia ja kahdeksan 2/3-sivun kuvia. Viimeinen kuva buddhalainen helvetti on
luultavasti kopioitu korealaisesta kappaleesta.
1400-luku:
Vanhin kohopainomenetelmä on puupiirros, jota käytettiin 900-luvulla
kankaiden painamiseen. Euroopassa sitä
aletaan käyttää kuvien painamiseen.
Venäläiset valmistavat taitavia puupiirroksia. Venäjällä tunnetaan saksalaista ja
hollantilaista alkuperää oleva kuparipiirros.
Piirroksia käytetään käsikirjoitusten kuvitukseen. Kuparipiirrosten valmistus alkaa Venäjällä
runsas sata vuotta myöhemmin.
Puupiirroksen leikkaaja leikkaa erilaisilla veitsillä ja taltoilla puun
pois viivojen välistä, jotka hän tai muu puupiirtäjä on piirtänyt. Puupiirrokseen käytetään omena-, päärynä-,
puksi- ja jopa vaahterapuuta. Mitä
pienemmät puunsyyt ovat, ja mitä sileämmäksi puulaatta kiilloitetaan, sitä
yksityiskohdiltaan hienompi puupiirros voidaan kaivertaa. Puupiirros leikataan tavallisesti puunsyiden
suuntaan. Puulaatalta eli blokilta
painetaan hankaamalla värjätyn laatan päälle asetettua paperia. Tällaisia painatteita ovat puulaatta- eli
blokkikirjat. 1400-luvun lopulla
puupiirroksella painetaan kuvat yhdessä tekstin kanssa painokoneessa. Puulaatan paksuuden tulee olla sama kuin
kirjakekorkeus. Painoväri levitetään
nahkapallolla. Tela tulee 1810-20
käyttöön värinlevityksessä ensin Englannissa.
1400-luvun lopulla valmistetaan kohopainolaattoja myös metallista. Kaivertaja poistaa metallin painamattomista
kohdista punsseilla ja kaiverrustyökaluilla, joita hopea- ja kultasepät
käyttävät. Kaiverrettu metallilevy
kiinnitetään puulaattaan, ja sillä painetaan kuten puupiirroksella. Painamattomat kohdat voidaan myös syövyttää
pois kuten William Blake tekee 1790-luvulla.
1800-luvulla metallilevy päällystetään kipsillä, johon taiteilija
piirtää kuvan kipsin läpi metallilevyyn asti.
Piirrosta käytetään painolaatan valamiseen. 1700-luvun loppupuolella Thomas Bewick
huomaa, että kun puulaatta sahataan poikkisyyhyn, niin puulaatan voi kaivertaa
kuten metallilaatan.
1400-luku:
Neitsyt Maria ja yksisarvinen on kuvattu puupiirroksessa.
1414:
Yuzu-nembutsu-engi on varhaisin tunnettu painettu kirja, jossa on
japanilainen kuvitus, ei kopioitu muualta.
Kirjakäärö kertoo munkin Ryonin (1072-1132) elämästä. Tekstin painatus on 1389-90, mutta kuvituksen
painatus 1391-1414 tai -1417. Kahden
kirjakäärön - maki korkeus on 28 senttimetriä ja pituus lähes 23 metriä. Jotkut 20 kuvasta ovat yli metrin
pituisia. Kuvat on painamisen jälkeen
maalattu käsin.
1418:
Varhaisin tunnettu päivätty puupiirros on Maria lapsen kanssa eli
brysseliläinen madonna.
1460-luku:
Saksalainen kuparipiirtäjä ja maalari Martin Schongauer (1445-91)
hallitsee alansa mestarillisesti.
1460:
Bambergilainen Albrecht Pfister (-1466) jättää painamattoman tilan,
johon hän toisella painokerralla painaa
kaiverretulla puulaatalla kuvia.
Kuvitettuja kirjoja ovat Johannes von Teplin (von Saaz) Der Ackermann
aus Böhmen, joka on saksankielinen proosaruno 1401, berniläisen Ulrich Bonerin
Edelstein 1349 (painettu 1461), Biblia pauperum saksaksi ja latinaksi. Nämä ovat ensimmäisiä saksankielisiä ja
kuvitettuja kirjoja. Puupiirrokset ovat
kulmikkaita ääriviivakuvia, jotka on tarkoitus painamisen jälkeen värittää. Illuminaattorin tehtävä on nyt painettujen
puupiirrosten värittäminen muistuttamaan käsikirjoitusten miniatyyrimaalauksia.
1467:
Italiassa strassburgilainen Ulrich Hahn painaa ensimmäisen kuvitetun
kirjan saksalaisilla laatoilla.
1470-luku:
Günther Zainer tuottaa ensimmäisen suuren kuvitetun kirjan Jacobus de
Voraginen Legenda aurea, jonka kahdessa volyymissä on 131 puupiirrosta. Hän käyttää ensimmäisenä erityisesti
suunniteltuja alkukirjaimia.
1472:
Robertus Valturiuksen (Roberto Valturio) kuvitettu teos De re militari
käsittelee sodankäynnin taitoa ja on ensimmäinen tekniikan alan ja toinen
italialaisin puupiirroksin painettu kirja.
Siinä on yli sata puupiirrosta erilaisista laitteista: härän rattaat,
joissa on veitsillä varustetut pyörät, haarniska, rynnäkkötikapuut,
katapultteja, panssaroituja laivoja ja kääntyviä torneja. Kirjanpainaja on Johannes Nicola Alvise
Veronassa.
1475:
Tuntematon puupiirtäjä julkaisee irvikuvan juutalaisista. Sika kuvataan heidän ravitsijakseen.
1476:
Colard Mansionin ranskalainen laitos Boccaccion De casibus virorum
illustrium - De la ruine des nobles hommes et femmes julkaistaan
Brugesissa. Se on ensimmäinen kirja,
joka on kuvitettu kuparipiirroksin.
Kuvat painetaan erikseen ja lehdet sijoitetaan kunkin luvun alkuun. Kuitenkin vasta 1500-luvun lopulla
kuparikaiverrus korvaa osittain puupiirroksen.
1477:
Dominicus de Lapis painaa Bolognassa Ptolemaioksen Cosmographian, jossa
kartat ovat kuparipiirroksia. Niiden
tekijä on Taddeo Crivelli.
1477:
Firenzeläinen kirjanpainaja Nicolo di Lorenzo käyttää
kuparipiirroskuvitusta.
1478:
Ensimmäinen kuvitettu ranskalainen kirja Guidon de Cyrurgie - Kirurgian
opas ilmestyy Lyonissa. Painaja on
Barthélemy Buyer. Puupiirrokset
esittävät kirurgisia välineitä.
1478:
Martin Huss painaa baselilaisilla Richelin kirjakkeilla Lyonin
ensimmäisen kuvitetun kirjan Le Mirouer de la Rédemption de l'umain lignaige -
Ihmissuvun lunastuksen peili. Siinä on
257 puupiirrosta, joita Bernhard Richel käytti 1476 saksalaisessa
painoksessa. Kääntäjä on Julien
Macho. Kirjasta otetaan useita
painoksia.
1479:
Ensimmäinen kirja, jossa on tekijän kuva, on Paulus Florentinus (Paolo
Attavanti), Quadragesimale de reditu peccatoris ad Deum. Painajat ovat Uldericus Scinzenzeler ja Leonardus
Pachel Milanosta.
1480:
Johannes Prüss vanhempi painaa sankarieepoksen Hie fahet an der helden
buch, das man nennet den Wolfdietrich.
Väritettyjä puupiirroksia on 230 kuvaa.
Kirja perustuu strasburgilaiseen kuvakäsikirjoitukseen, joka valmistuu
Diebold Laubersin työpajassa.
1480:
Lyonissa Gaspard Ortuin ja Peter Schenck julkaisevat kuvitetun klassikon
Roman de la Rose, joka sisältää 86 puupiirrosta. Uusia painoksia julkaistaan.
1480:
Goudalainen Gerard Leeu alkaa painajan uransa kuvitetulla kirjalla
Dialogus creaturarum, jossa on 121 puupiirrosta.
1481:
Nicolaus Laurentii Alemannus julkaisee Firenzessä metallileikkauksin
koristetun kirjan Dante Alighieri, La Divina Commedia Lorenzo de Medicin
tilauksesta. Baldini kaivertaa laatat
Botticellin piirroksista.
1482: Erhardt Ratdolt painaa tähtitieteellisiä kuvia
jopa nelivärisinä. Nämä ovat ensimmäisiä
saksalaisia neliväripainatuksia. Hän
painaa 1485 eräässä breviaarissa Augsburgin piispan vaakunan mustalla,
keltaisella ja punaisella.
1482:
Venetsiassa painetaan ensimmäinen kirja, jossa matemaattiset kuviot ovat
puuhun leikatut.
1483:
Espanjassa Zamorassa Antonio de Centenera painaa Villenan teoksen Los
trabajos de Hércules - Herkuleen teot, joka on kuvitettu 11 puupiirroksella.
1483:
Ensimmäinen painettu maailman kartta on keskiaikainen piktogrammi, joka
sisältyy Sevillan Isidoren teokseen Etymologia.
Sen painaa Peter Löselein Venetsiassa.
1483:
Johann Snell painaa Tukholmassa teoksen Maynus de Mayneriis, Dyalogus
creaturarum, jonka puupiirrokset on kopioitu peilikuvana Gerhard Leeun kuvista
Goudassa 1480. Kuvalaattojen kopiointi
leviää nopeasti kirjanpainajien keskuudessa.
1484:
Jean Du Pré painaa Pariisissa ensimmäisen kuvitetun kirjan Ranskassa
Boccaccio, Des cas et ruynes des nobles hommes et femmes infortunés.
1485:
Grenoblessa ilmestyy Guy Marchandin 17 piirroksella kuvitettu Danse
macabre, jossa on ranskalainen puupiirroskuvitus. Hän painaa sen uudelleen Pariisissa ja 1491
Danse macabre des femmes.
1485:
Francesco del Tuppo painaa Napolissa kuvitetun kirjan Aisopos, Vita et
fabulae. Siinä on 87 suurta
puupiirrosta.
1487:
Saksalaiset Henrik Institor ja Jakob Sprenger julkaisevat teoksen
Malleus maleficarum - Hexenhammer - Noitien vasara. jonka paavi Innocentius
VIII laaditutti. Kirja saa Kölnin
jumaluusopillisen tiedekunnan hyväksymisen, ja teos on myös luterilaisen kirkon
oppaana noitia kuulusteltaessa, kidutettaessa ja poltettaessa.
1487:
Erhardt Ratdolt painaa Augsburgissa kirjan Obsequiale piispalle
Friedrich von Hohenzollern. Siinä on
piispan muotokuva puupiirroksena ja painettuna mustalla, punaisella,
keltaisella ja oliivinruskealla.
1488:
Michel Topié ja Jacques Heremberck painavat Lyonissa ensimmäisinä
Ranskassa kirjan, jossa on kuparipiirroskuvitus.
1491:
Saksalainen maalari ja puunleikkaustaidon uranuurtaja Michael Wolgemut
(1434-1519) kuvittaa teoksen Stephan Fridolin, Schatzbehalter der wahren
Reichthümer des Heils und der ewigen Seligkeit ja 1493 teoksen Hartmann
Schedel, Die Weltchronik 1809 piirroksella.
Tämä ilmestyy ensin latinaksi ja 1494 saksaksi. Työtoverina näiden puuleikkausten
valmistamisessa on Wilhelm Pleydenwurff.
Dürer on Wolgemutin oppilas.
1491:
Saksalainen puupiirtäjä Hans Burgkmair (1473-1531) alkaa työskennellä Augsburgissa. Hän on 1508 alkaen keisarin Maximilian
palveluksessa. Burgkmairia ja hänen
puunleikkaajaansa Jost de Neckar pidetään chiaroscuro-puupiirroksen eli valosta
varjoon siirtymisen keksijänä.
Chiaroscuro muistuttaa kaukaa katsottuna sävykuvaa.
1491:
Jacob Meydenbach painaa Mainzissa latinaksi kirjan Hortus
Sanitatis. Siinä on yli tuhat
puupiirrosta kasveista, eläimistä, linnuista, kaloista ja kivistä. Kirja on laajennettu latinannos teoksesta
Gart der Gesundheyt 1485.
1492:
Jacobus Philippus kirjoittaa latinalaisen kronikan, jossa on muun muassa
kuva Rooman kaupungista. Kirja painetaan
Venetsiassa.
1492:
Kölnissä painetussa seurakuntapappien käsikirjassa on kuva oppitunnista.
1493:
Saksalaisella Anton Kobergerilla on yli 2000 puupiirrosta, joita
käytetään Hartmann Schedelin Liber chronicorum mundi-teoksen painamisessa
Nürnbergissä. Se tunnetaan paremmin
nimellä Nürnbergin kronikka. Se
julkaistaan latinaksi ja sitten saksaksi, ja sitä myydään Ranskaan, Italiaan,
Krakovaan ja Budaan. Saksankielisen
painoksen suuruudeksi arvioidaan 1000 ja latinankielisen 1500 kappaletta. Kobergerin kuvittajia ovat Michael Wolgemut
(1434-1519), Wilhelm Pleydenwurff (1460-94) ja oppipoika Albrecht Dürer
(1471-1528). Teoksessa kuvalla ja
sanalla on yhtä tärkeä osuus.
Kuvituksesta vastaavat yhdessä kustantaja, painaja, taiteilijat ja
tekstin kirjoittaja. Teoksessa samaa
kuvalaattaa käytetään kuvittamaan eri kaupunkeja kuten esimerkiksi Verona ja
Mantua. Eri henkilöiden, myös
kuninkaiden ja paavien, kuvitukseen käytetään samoja kuvalaattoja. Tällaisia tapauksia ovat Baldus ja Laurentius
vallensis (Lorenzo Valla) sekä Bernardus copostella (painovirhe, pitää olla
compostella) ja Johann (Jean) Gerson.
Lukijalle annetaan tietty aihe eikä tarkkaa kuvaa. Eräässä kuvassa joukko juutalaisia poltetaan
elävältä roviolla Kölnissä mustan surman levittämisestä epäiltyinä. Erilaisia puupiirroksia on 645 kappaletta,
mutta kuvia 1809. Schönsperger kopioi
Augsburgissa kronikan 1496, 1497 ja 1500.
1494:
Japanilaisessa Santaishin Gozan-ban -laitoksessa on painettu kartta.
1494:
Baselissa ilmestyy Sebastian Brantin teos Das Narrenschiff - Hullujen
laiva tai Narrien laiva, jossa ensi kertaa käytetään tarkoituksella koomista
kuvitusta tukemaan satiirista teosta.
Siinä on 114 puupiirrosta.
Albrecht Dürer oleskelee 1492-94 Baselissa, ja ilmeisesti hänen
piirtämiään on yli 70 puupiirrosta narreista.
Loput kuvat ovat tuntemattomien taiteilijoiden. Kirjassa lienevät varhaisimmat kirjalliset
viittaukset Kolumbuksen Amerikan matkaan.
Teos palvelee pariisilaisten (1497) ja lyonilaisten (1498) puupiirtäjien
mallina. Taitavat puupiirtäjät
työskentelevät useille painajille.
1494:
Johannes ja Gregorius de Gregoriis painavat Venetsiassa Herodotoksen
teoksen Historia. Sen nimiölehti on
Italian renesanssin mestariesimerkki.
Samat painajat tuottavat 1495 Johannes de Kethamin kuvitetun
lääkärikirjan Fascicolo di medicina.
1494:
Espanjassa Zaragosassa Paul Hurus painaa kuvitetun kirjan espanjaksi
Giovanni Boccaccio, Mujeres illustres - De Claris Mulieribus - Kuuluisia
naisia.
1497:
Italiassa Ferrarassa ilmestyy kuvitettu kirja Giovanni Boccaccio, De
Claris Mulieribus, joka sisältää 172 muotokuvaa historian ja tarinoiden
kuuluisista naisista. Monia kuvalaattoja
käytetään esittämään useampia kuin yhtä henkilöä.
1498:
Apocalypsis cum figuris - Kuvitettu ilmestyskirja ilmestyy saksan- ja
latinankielisenä Anton Kobergerin painamana.
Se on kirjankuvituksen kuuluisimpia esimerkkejä. Siinä on 15 kokosivun
puupiirroskuvalehteä. Piirtäjä on Albrecht
Dürer (1471-1528), jonka puupiirroskirja on maailman ensimmäinen taiteilijan
omakustanne. Dürer luottaa Kobergerin ja
Wohlgemuthin valmistamiin markkinoihin.
Hänen isänsä on Nürnbergiin muuttanut unkarilainen kultaseppä ja
kummisetänsä Anton Koberger. Hänen
kuvituksensa voidaan jakaa kolmeen luokkaan: uskonnolliset aiheet, keisarin
Maximilian I hovijulkaisut ja tieteelliset tutkielmat.
1499:
Mathieu Huszin (Matthias Huss) esitys La grat danse macabre Lyonissa on
vanhin tunnettu latomon, kirjapainon ja kirjavaraston kuva. Koelhoffin teoksessa Kölnin kronikka on
toiseksi vanhin tunnettu painokoneen kuva.
1499:
Francesco Colonnan Hypnerotomachia Poliphili - Poliphiluksen
rakkauskiista unessa on eräs hienoimpia kirjoja, mitä koskaan on tuotettu. Siinä on tuntemattoman kuvittajan 170
puupiirrosta. Colonna kirjoittaa latinan
ja italian sekakieltä. Teos kertoo
rakastavaisten Poliphilus ja Polia unenomaisesta elämästä. Colonna haluaa osoittaa musiikin ja
kuvataiteiden samankaltaisuuden. Kirjan
julkaisee Aldus Manutius Venetsiassa.
1500 mennessä:
Saksankielisissä kirjoissa on noin 25 000 erilaista puupiirrosta.
Kirjaan liittyvää sanastoa: antiquarii -
kalligrafian mestarit, kirjoittajat, (vanhat) kirjoitukset; rubricatores -
alkukirjaimen maalaajat; illuminatores - kuvien, näkymien, maisemien maalaajat
kirjaan; miniatores - marginaalin eli tekstin reunojen kuvittajat; stationarii
- kirjanlainaajat, kirjakauppiaat ja librarii - kirjakauppiaat, kirjoittaja- ja
kopioijaorjat.